FAQ

 

Vragen zijn er om te stellen! Nu is het zo dat wij een aantal vragen omtrent verhuur en onze voorwaarden vaak voorbij zien komen.

Een overzicht van deze meest gestelde vragen, en de bijbehorende antwoorden, vind je hieronder.

Opzeggen, vroegtijdig opzeggen, opzegtermijn en boete systeem

Als je jou huurcontract wilt opzeggen nadat de minimale contractduur is verlopen dien je ons d.m.v. een opzeggingsformulier op de hoogte te stellen. Voor een geldige opzegging moet het opzeggingsformulier ingediend worden bij de verhuurder en bij Pro-Housing met een minimale opzegtermijn van 1 maand. Houd er rekening mee dat deze dus altijd voor de 1e van de maand ingestuurd dient te worden.

Wanneer een huurder het huurcontract vroegtijdig beëindigd, binnen minimale huurtermijn, zullen de kosten voor de wederverhuur en bijkomende kosten verhaald worden op de huurder. De kosten voor wederverhuur zijn €295,- Incl. BTW. De vroegtijdige beëindiging kan alleen plaatsvinden wanneer de verhuurder hiermee akkoord is en de huurder akkoord gaat met de gestelde voorwaarden. Er moet een nieuwe geschikte huurder gezocht worden, deze zal worden gescreend door ons en de verhuurder. Ook geldt er een boetesysteem bestaande uit een boete van 1 maand huuropbrengst wanneer door de huurder zelf een kandidaat word aangeleverd of een boete van 2 maanden huuropbrengst wanneer Pro-Housing een kandidaat moeten zoeken. De vervangende huurder dient een contract aan te gaan van een minimale duur van minimaal 12 maanden en je blijft zelf betaal plichtig tot er een passende huurder gevonden is.

Het opzeggingsformulier is te verkrijgen via: info@pro-housingrooms.nl

Onderhuur, voorwaarden en kosten

Het onderhuren van een woning is in principe niet toegestaan.  Voor een legitieme reden zoals een werkstage/schoolstage, uitwisseling of het verhuizen naar een ander land kan er onder bepaalde voorwaarden, en in overleg met de verhuurder, een uitzondering gemaakt worden op deze regel. Deze voorwaarden houden in dat er voor de verhuurder niks mag veranderen, je blijft dus altijd zelf verantwoordelijk voor het betalen van de huur aan de verhuurder. Er word een onderhuurcontract opgesteld waarin de betaalplicht van onderhuurder naar huurder word opgenomen. Daarbij dient de huurder zelf een geschikte en passende onderhuurder aan de leveren welke gescreend zal worden door ons en de verhuurder.

Het opstellen van een onderhuurcontract brengt kosten met zich mee, deze bedragen €85,-

Contractwisseling, voorwaarden en kosten

In bepaalde situaties zal er een aanpassing gedaan moeten worden aan het lopende huurcontract. Mocht er een verandering nodig zijn zullen wij dit altijd overleggen met jou verhuurder, als deze akkoord is met het verzoek kan er onder bepaalde voorwaarden een contract wijziging plaatsvinden.

Het aanpassen van een huurcontract brengt kosten met zich mee, deze bedragen €195,-

Kosten website, waarvoor en eenmalig?

Wij hanteren een inschrijf tarief van €20,00 om bezichtigingen in te plannen via Pro-Housing Rooms, dit is uiteraard een eenmalige betaling. Er is enorm veel vraag naar studentenkamers waardoor studenten vaak op tientallen kamers tegelijk reageren. Door middel van het inschrijfgeld zijn wij ervan verzekerd dat de actieve, ingeschreven woningzoekers voorrang hebben op onze website.

Onderhoud/reparaties aan het huis

Ieder pand zal onderhouden moeten worden en heeft op den duur bepaalde reparaties nodig. Om misverstanden te vermijden is het grotendeels wettelijk bepaalt of dit door de verhuurder of de huurder opgelost dient te worden. Wij verwijzen graag naar de volgende link van de rijksoverheid voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

Er is iets mis en/of kapot in het pand. Waar moet ik mij melden?

Als jij een kamerhuurcontract hebt ontvangen van ons zie jij boven aan het contract de contactgegevens staan van jou verhuurder/beheerder. Bij nieuwere contracten is dit te vinden onder artikel 4.18.

In het geval dat Pro-Housing beheerder is van het pand waarin jij woont kan er contact opgenomen worden met: info@pro-housingmanagement.nl. Check altijd eerst even in onder het kopje “Onderhoud/reparaties aan het huis” of het probleem ook daadwerkelijk door de verhuurder opgelost dient te worden of door de huurder zelf.

Bij een regulier huurcontract kunt u de contactgegevens van de beheerder van uw pand vinden onder artikel 9.

De eindoplevering van de kamer, wat word er verwacht?

Graag vernemen wij minimaal 2 weken voor einde huurovereenkomst wanneer de eind oplevering kan plaatsvinden. Houd bij de eind oplevering rekening met het volgende:

  • Het gehuurde moet helemaal leeg zijn. ( persoonlijke en overgenomen spullen dienen   verwijderd te worden)
  • Het gehuurde dient gepoetst opgeleverd te worden.
  • De muren dienen dan allemaal wit te zijn, gaatjes gedicht
  • Alles moet schoon zijn, eventuele kastjes, ook binnenin en bovenop, oven, koelkast, kookplaat, afzuigkap + filter, vaatwasser +filter
  • Geen kalkaanslag in badkamer
  • Ramen dienen gewassen te zijn
  • Persoon dient uitgeschreven te zijn bij de gemeente
  • Sleutels moeten worden ingeleverd bij de oplevering

Wanneer ontvang ik mijn borg terug?

Tijdens de eerder genoemde eindoplevering maken wij een inspectie rapport, dit rapport word verstuurd naar verhuurder/huurder/Pro-Housing. In dit rapport word de staat van de kamer geïnventariseerd op het moment van de eindoplevering. Eenzelfde inspectie rapport is ook gemaakt bij het begin van de huurperiode. De verhuurder heeft een maximum van 3 maanden op het inspectierapport van de begin- en eindoplevering met elkaar te vergelijken en eventuele reparaties uit te voeren. De borg zal dus binnen 3 maanden geretourneerd worden.

We plaatsen cookies op je computer om jouw instellingen te bewaren en om te begrijpen hoe mensen onze website gebruiken. Door gebruikt te maken van onze website ga je hiermee akkoord.

Meer informatie